بخش ایران میزبان ایرانی فوتبال استقلال

بخش: ایران میزبان ایرانی فوتبال استقلال لیگ قهرمانان آسیا اخبار ورزشی و نتیجه های مسابقات

گت بلاگز بازار خودرو تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران

اقتصاد کشور عزیزمان ایران از زمستان ۹۴ یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و رهایی نسبی از زیر فشار تحریم‌ها توانست از رکود نجات یابد. این در حالی است که با شرایط فعلی

تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران

تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی ایران

عبارات مهم : ایران

اقتصاد کشور عزیزمان ایران از زمستان ۹۴ یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و رهایی نسبی از زیر فشار تحریم ها توانست از رکود نجات یابد. این در حالی است که با شرایط فعلی با خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته ای و اعلام بازگشت تحریم ها از سوی آمریکا، فضای مه آلودی را در برابر خود می بیند.

بنگاه های تولیدی و خدماتی در کشور عزیزمان ایران در دور اول تحریم های هسته ای، تحت تاثیر محدودیت های بین المللی در سخت ترین شرایط قرار گرفتند. بنابراین شکی نیست که بازگشت دوباره تحریم ها، بنگاه های اقتصادی را در کشور با چالش جدی روبه رو کند. ولی تنها نقطه امیدی که در برابر بازگشت دوباره تحریم ها جهت اقتصاد کشور عزیزمان ایران باقی مانده هست، عدم همراهی اتحادیه اروپا با تحریم های ایالات متحده آمریکا است.

حال این پرسش مطرح است که عدم همراهی اتحادیه اروپا تا این لحظه با ایالات متحده آمریکا تنها به خاطر مباحث سیاسی، امنیتی و پایبندی به توافقی بین المللی است یا اینکه بخش اقتصادی اروپا که با بازگشت دوباره تحریم ها منافع حاصل از برجام را در خطر می بیند، تلاش می کند تا جلوی تحریم های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشور عزیزمان ایران بایستد. به بیان دیگر آیا تحریم ها جهت کشور تحریم شونده دارای تبعات است یا کشورهای تحریم کننده هم از تبعات منفی آن بی نصیب نمی مانند؟

تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران

تلاش فرانسوی ها جهت بازپس گیری جایگاه گذشته

در میان بنگاه های تولیدی در کشور، صنعت ماشین با توجه به تحریم های هسته ای با ضرر و زیان های جدی مواجه شد. این در شرایطی است که با اجرایی شدن برجام شرکای سابق خودروسازی، به سرعت مقدمات مذاکره جهت بازگشت به بازار کشور عزیزمان ایران را در دستور کار قرار دادند. به این ترتیب خودروسازان داخلی هم با فراموش کردن روزهای سخت تحریم به سرعت پای میز مذاکره با طرف های خارجی نشستند که حاصل این مذاکرات، یک قرارداد جوینت ونچر میان کشور عزیزمان ایران ماشین و پژو، خرید ۵۰ درصد سهام شرکت سایپا کاشان از سوی سیتروئن، یک توافق نامه میان ایدرو و رنو و همچنین حضور دوباره هیوندایی و بنز و دیگر شرکت های خارجی به کشور بود. حال این پرسش مطرح است که علت بازگشت این شرکت ها بعد از لغو تحریم ها و با توجه به در پیش بودن انتخابات آمریکا و امکان نقض برجام از سوی مدیر جمهور بعدی آمریکا چه بوده است؟

اقتصاد کشور عزیزمان ایران از زمستان ۹۴ یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و رهایی نسبی از زیر فشار تحریم‌ها توانست از رکود نجات یابد. این در حالی است که با شرایط فعلی

بازار خودروی ایران، همواره بازاری جالب جهت خودروسازان بین المللی بوده هست. چند علت می توان جهت این مساله بیان کرد. اول اینکه بازار خودروی کشور عزیزمان ایران به لحاظ وسعت در صدر بازار خاورمیانه قرار دارد. علت دیگر اینکه به ازای هر ۱۰۰۰ نفر که در کشور عزیزمان ایران زندگی می کنند، ۱۲۰ ماشین در بزرگراه های کشور تردد می کنند، این در حالی است که در حال حاضر جهت این تعداد نفر در اروپا، ۶۰۰ ماشین وجود دارد. این اختلاف ۵ برابری، بازار خودروی کشور عزیزمان ایران را به بازاری بکر و جالب جهت بنگاه های خودروساز بین المللی تبدیل می کند. در کنار این مورد می توان به تیراژ محصول در این صنعت هم اشاره کرد، تولید ماشین در سال ۹۶ به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه رسید.

بر اساس سند چشم انداز صنعت خودروی کشور قرار است این تعداد تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه در سال زیاد کردن یابد. همچنین موقعیت استراتژیک کشور عزیزمان ایران نیز خود می تواند دلیلی بر جذابیت حضور خارجی ها در کشور عزیزمان ایران باشد. به این ترتیب حضور خودروسازان خارجی در کشور عزیزمان ایران تنها به نفع خودروسازی کشور عزیزمان ایران نیست، بلکه خارجی ها نیز بهره زیادی از این نوع حضور خواهند برد. به عنوان نمونه شرکت پژو- سیتروئن که با خروج از بازار کشور عزیزمان ایران زیان سنگینی مجبور شده است بود، در پسابرجام تلاش کرد تا حداکثر استفاده را از این فضا ببرد. این دو شرکت در سال ۲۰۱۶ مجموعا ۷۰۰ میلیون یورو در صنعت ماشین کشور عزیزمان ایران سرمایه گذاری کردند. بنابراین پژو- سیتروئن چنانچه بخواهد بازار کشور عزیزمان ایران را ترک کند، مجبور خواهد بود چشم بر ۷۰۰ میلیون یوروی خود ببندد.

نکته دیگری که باعث می شود تا پژو-سیتروئن نتواند به آسانی قید بازار کشور عزیزمان ایران را بزند،جذابیتی است که بازار کشور عزیزمان ایران جهت این شرکت دارد. بازار کشور عزیزمان ایران بعد از بازار فرانسه دومین بازار جهت محصولات پژو محسوب می شود. این برند فرانسوی ۳۰ درصد از بازار کشور عزیزمان ایران را در دست دارد و در سال گذشته میلادی، بیش از ۴۴۴ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در بازار کشور عزیزمان ایران فروخته است.

تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران

در کنار این مساله باید به این توصیه هم اشاره کرد که شرکت پژو- سیتروئن بازار مشخصی در ایالات متحده ندارد و بازار آمریکای شمالی جزو بازار نشانه جهت این شرکت محسوب نمی شود. در این مورد موسسه بین المللی پژوهشی مطالعاتی IHS markit به نقل از فواد احمد تحلیلگر خود تاکید کرده که پژو- سیتروئن بازاری در ایالات متحده ندارد. بنابراین چنانچه بخواهد به بهانه دور تازه تحریم ها، بازار کشور عزیزمان ایران را ترک کند باید چشم خود را به روی ۳۰ درصد از بازار داخلی کشور عزیزمان ایران که مجموعا ۱۳ درصد از بازار صادراتی برند پژو را تشکیل می دهد، ببندد، مساله ای که به هیچ عنوان جهت مدیران ارشد این خودروساز فرانسوی خوشایند نیست.

وی ادامه می دهد که پژو- سیتروئن بعد از ۴۰ سال، بازگشت به بازار خودروی آمریکای شمالی را در دستور کار قرار داده است و تلاش می کند در یک بازه ۱۰ ساله به این بازار ورود کند. با این حال، بازار خودروی کشور عزیزمان ایران جهت پژو-سیتروئن از جذابیت بیشتری برخوردار است و این امکان به صورت منطقی وجود دارد تا این خودروساز فرانسوی به خاطر بازار کشور عزیزمان ایران قید حضور در آمریکای شمالی را بزند. از نکاتی که حتما مورد توجه مدیران ارشد این خودروساز فرانسوی قرار گرفته است کم کردن شدید میزان صادرات این بنگاه خودروساز بعد از همراهی با تحریم ها و خروج از بازار کشور عزیزمان ایران در سال ۲۰۱۲ هست؛ به طوری که میزان صادرات پژو از ۲ میلیارد یورو به ۸۰۰ میلیون یورو کم کردن پیدا کرد و بی شک در این میان خروج از بازار کشور عزیزمان ایران بیشترین نقش را بر عهده داشته هست. توصیه دیگری که باید در اینجا به آن اشاره کرد، بحث نیروی کار هست. با توجه به شرایط پیچیده بازار کار در کشورهای اروپایی و تلاش دولت ها جهت جلوگیری از گسترش بیکاری در جامعه شاهد بودیم که با خروج پژو از بازار کشور عزیزمان ایران این ماشین ساز فرانسوی مجبور شد تا حدود ۸ هزار نیروی کار خود را اخراج و بعضی از سایت های خود را در فرانسه تعطیل کند.

اقتصاد کشور عزیزمان ایران از زمستان ۹۴ یعنی بعد از اجرایی شدن برجام و رهایی نسبی از زیر فشار تحریم‌ها توانست از رکود نجات یابد. این در حالی است که با شرایط فعلی

بنابراین در کنار هزینه های اقتصادی که جهت این خودروساز در دور اول تحریم ها به وجود آمد، مشاهده می کنیم که خروج از بازار کشور عزیزمان ایران منجر به بروز بحران های اجتماعی از رهگذر بیکاری در جامعه فرانسه شده است هست. هر چند جهت رنو بازار کشور عزیزمان ایران به اهمیت پژو نیست با این حال بازار کشور عزیزمان ایران جهت دیگر خودروساز فرانسوی در جایگاه هشتم قرار دارد. رنو در حال حاضر ۱۰ درصد از بازار کشور عزیزمان ایران را در اختیار دارد. سال گذشته میلادی رنو توانست تا ۱۶۲ هزار و ۷۰۹ دستگاه ماشین در بازار کشور عزیزمان ایران به فروش برساند. همین مساله باعث می شود که بازار کشور عزیزمان ایران جهت این ماشین ساز فرانسوی بالاتر از بازارهای اروپایی همچون ایتالیا و اسپانیا قرار داشته باشد. با توجه به موارد گفته شده است خودرسازان فرانسوی به آسانی نمی توانند از سهم ۴۰ درصدی بازار کشور عزیزمان ایران بگذرند. از این رو مدیران ارشد این دو خودروساز از مقامات ارشد سیاسی خود خواسته اند تا راهکاری جهت مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه کشور عزیزمان ایران بیابد.

تبعات خروج اروپا از صنعت خودروی کشور عزیزمان ایران

واژه های کلیدی: ایران | بازار | ماشین | آمریکا | تحریم ها | فرانسوی | لغو تحریم | بازار کار | خودروسازان | خودروسازان داخلی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz